НОВІТНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПИСАНКАРКИ МАРІЇ КІРАЩУК

                                                                                               

старший науковий співробітник

 Музею мистецтв Прикарпаття

Равлюк Іванна Василівна

1Традиція розпису  писанки сягає дохристиянських часів. Вже багато століть від   покоління до покоління, чаруючи глибинним змістом є одним  із найяскравіших і найзагадковіших проявів таланту та поетичною красою душі людей. До сьогодні  нас не перестає дивувати магія народної творчості, закладена в мистецтво писанки. Таємниця яйця – зародка життя, тисячоліттями викликала найрізноманітніші асоціації  і була одним з найбільших див для стародавніх людей. Згодом яйце у слов’ян, а також у інших народів стали символами  весняного пробудження на Землі, символами перемоги життя над смертю. Яйце як священний знак було складовою космогонії кожного народу на землі, шанувалася  не лише його форма , а й прихована у ньому таїна. Майже в усіх народів воно вважалось джерелом життя, символом сонця, початком світу.

Писанки зберегли й донесли крізь віки зашифровані в орнаменті знання давніх-аріїв, єгиптян, асирійців,персів. Християни прийняли цей символ-яйце, бачили в ньому пам’ять вічного життя, спасіння і воскресіння. У 80-х роках ХХ ст. до писанкарства звертаються професійні художники, народні майстри старшого покоління. Єдиний у світі Музей писанки у місті Коломиї, що на Івано-Франківщині. Пам’ятник українській писанці заввишки з триповерховий будинок прикрашає канадське місто Вергевіл. Він створений за проектом  художника Павла Цимбалюка. Великі експозиції писанок має Львівський музей, етнографії та художніх промислів України. Українські писанки можна побачити за межами України: в Лондонському  королівському музеї , в Сант-Петербурзі в музеї  етнографії, в музеях Праги, Кракова. У наш час мистецтво писанки чарує  око розмаїттям орнаментальних мотивів і  буянням насичених фарб, викликаючи загальне захоплення. Українська народна писанка  завжди славилася вишуканими орнаментами, гарним колоритом, високою майстерністю виконання та самобутністю. Про це свідчить популярність виставок народного  декоративного мистецтва, де писанкам відводиться значне місце.

На таких виставках можна побачити й писанки  майстрині писанкарки Кіращук Марії Степанівни, яка народилася 11 листопада 1969 року в селі Космач присілок Рушір, що на Івано-Франківщині.  Закінчила МОД – бухгалтер. Працювала по спеціальності, але згодом мистецтво взяло гору, і почала писати писанки, любов до яких, привила мати чоловіка. Вона володіє унікальною технологією розпису писанок. Марія одна з перших майстринь в Україні, яка пише писанки кольоровим воском за допомогою електричного писачка. З дитячих років вчилася розпису писанок, хоча за фахом бухгалтер, почала професійно займатися писанкарством 24 роки тому. Писала писанки коли сини були малі, тепер вони повиростали, стали  вчителями, та до бухгалтерської справи жінка не збирається. Тепер Кіращук Марія є відомою високопрофесійною майстринею. У неї десятки спільних та три персональні виставки в різних містах України та закордоном. ЇЇ роботи знаходяться в приватних колекціях в Австралії, Канаді, США, десяти європейських країн. Вона є авторкою нової технології
 розпису кольоровим воском.  В своїх роботах використовує три техніки писанкарства: покриття кольоровим воском, витравлювання, традиційний розпис писанок. В її колекції переважають писанки з традиційними космацькими орнаментами та жовтогарячою кольоровою гамою. [3, с.16]  Кожна писанка є витвором мистецтва й не подібна на іншу.       У писанкарстві багато різноманітних технік і способів, що й перелічити важко. Але час не стоїть на місці, досі писанки розписували за  допомогою звичайнісінького бджолиного воску, звичайного писачка та анілінових фарб.  Віск був темніший-світліший.  Коли його  поварити у горнятку на вогні  довше – є темніші кольори, а майже не тримати його над вогнем – маємо світлі відтінки. Та різнобарвний віск можна  наносити лише за допомогою електричного писачка. Якщо кольоровий віск вкинути у горнятко і топити на повільному вогні, як бджолиний, то він швидко перепалюється. Таким чином барва буде змінюватися та стане зовсім не така яскрава, як     на свічці. А в електрописачок набирається кілька крапель кольорового  воску в ньому ж ледь-ледь розігрівається і наноситься на яйце розтопленим воском застигаючи віск щільно прилягає до поверхні яйця. В електрописачку є спеціальна маленька лієчка крізь яку витікає тоненькою цівкою віск на майбутню писанку. Розігрівається він за допомогою спіральки, яка під’єднана до електроструму.  Напруга лише 4 вольти, якщо буде більше може перегорітися. Перш ніж писати писанки, спочатку потрібно підготувати все, що буде потрібне в процесі роботи: електричні писачки діаметром 0.5мл., 0.2мл., 0.1мл., яйце з білою шкарлупою, шматки воску різного кольору. На своїх  авторських писанках  майстриня зображає різноманітні  Великодні символи, окрім традиційних космацьких візерунків: гілочку верби, зайчиків, церкви. Саме такі писанки часто замовляють закордон, адже там інші символи Великодня.   

 Саме кольорове покриття воском потребує охайності та уважності, бо віск різних барв може перемішатись на яйці. Тому Марія Кіращук розписує лише дві писанки на день.  Пише переважно на курячих, гусячих та страусиних  яйцях.  Яйце повинно мати міцну шкарлупку, гарну форму і бути без тріщин.

Геометричний орнамент  писанки має невелику кількість ліній і фігурних елементів – різноманітність мотивів творить тут відповідний уклад рисунка писанки з тваринними мотивами зустрічаються рідше – вони відтворюють цілі фігури (коник, олень, риба, бджілка, метелик, голуб, півник, павич) або тільки частини їх форм (курячі лапки,качачі шиї, крильця, волові очка та ін..) що творять елементи суцільного візерунка. [4, с.117]

З почату вона наносить візерунок чорним кольором,  і лише згодом додає кольорової барви. Віск надалі не знімається. Писанки з кольоровим воском не варто тримати на сонці. Майстриня зауважує, що перед написанням писанок треба вмитися одягнути гарну одежу, помолитися і тільки з чистими помислами та гарним настроєм починати писати писанки. Саме тоді вони будуть зберігатися багато років та будуть добрими оберегами для родини.

Існує кілька стилів розпису писанок: геометричний, рослинний, анімалістичний. Сюжети мають реальну основу, це може бути «сонечко», «сорока»,  і навіть чийсь портрет.  Писанкарі по-різному прикрашали яйця, даючи народні назви орнаментам.  Символи, які зображають на писанках: спіраль або безконечник – символ вічності. Баранячі ріжки, ластовинні хвостики, квітки проліски також символізують вічність. Ламаний хрест або вітрячки – це древній символ сонця і вогню.  Таку писанку дарували на вдачу та щастя. Писанки використовували й для зцілення , у таких яйцях переважав зелений колір – колір життя та весни. [ 1, с.   ]

Восени 2012 року новітні технології писанкарства опановували студенти Івано-Франківського університету права ім. Короля Данила Галицького на майстер-класі у Музеї мистецтв Прикарпаття під керівництвом Марії Кіращук з використанням електричних писачків. Написання  писанки кольоровим воском для них був  простішим, адже треба просто  вміло тримати писачок в руках, тому що віск швидко витікає, і всі завитки треба  виписувати досить швидко. Візерунки  наносили на сире яйце, починаючи від найсвітліших, і закінчуючи найтемнішими відтінками, або навпаки.  Найбільше студентам під час майстер-класу сподобалось експериментувати з орнаментами, щоб писанки не були одноманітними. Зазвичай  основу брали зі зразка, та  додавали свої елементи, щоб було цікавіше і оригінальніше.  Загалом заняття  пройшло успішно.  Студенти майстер-класу  розпису кольоровим воском спробували опанувати нову технологію писанкарства, та  ліпше освоїли традиційну.

          Сподіваюсь, що в майбутньому майстри писанкового розпису ще не раз потішать нас своїми писанками, в які вкладуть майстерність та відтворять новизну світосприйняття. А високий художній смак,  розмаїття технічних прийомів, оригінальність композиційних рішень у роботах майстрині Марії Кіращук нехай  спонукають поціновувачів мистецтва до власної художньої творчості.       

               Сувеніри, твори ужиткового – мистецтва, в яких втілені мистецькі  традиції певної місцевості й багатство народної фантазії.  Розширюється тематичний діапазон писанкарста, народжуються нові сюжети, народжується нова символіка. Багатство писанкового орнаменту творчо використовують сучасні художники [4,с.118]

             Прикарпаття – дивовижний край, край краси і народних талантів.  Навколишня природа,  благородна земля породила людей з високим почуттям гармонії і краси. Сучасні майстри по-новому осмислюють і творчо трансформують народні традиції на тлі сучасних змін.

23

ЗМІСТ

  1. Товстий В.П. 2007р. “Енциклопедія»
  2. Корпанюк В.В.  2011р. “Мистецька палітра Прикарпаття”
  3. Колотило Т.О.  2006р. “Писанкова абетка”
  4. Запаска Я.П. 2000р. “Словник”  декоративно-ужиткове мистецтво
  5. Манько В.  2005р.  “Українська народна писанка”
  6. Ілюстрації. Витравлювання.
  7. Ілюстрації. Розпис кольоровим воском
  8. Ілюстрації. Традиційний розпис космацької писанки
  9. Зміст